Dorota Stasik, Oliver Tucha, Lara Tucha, Susanne Walitza, Klaus W. Lange
Funkcje grafomotoryczne u dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) 183-192
Graphomotor functions in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) 183-192
Streszczenie Obecny artykuł jest przeglądem badań nad funkcją grafomomotoryczną (pisaniem) u dzieci z ADHD oraz zmianami, jakie zachodzą zarówno w jakościowych jak i ilościowych aspektach pisma w wyniku zastosowania farmakoterapii stymulującej (metylofenidatu). Artykuł ten wskazuje na związki pomiędzy uwagą a realizacją funkcji grafomotorycznej u dzieci z ADHD podczas leczenia metylofenidatem. Porównanie ruchów wykonywanych podczas pisania w trakcie leczenia metylofenidatem oraz w czasie odstawienia leku pokazało, iż farmakoterapia przyczynia się do poprawy jakościowych aspektów pisma, ale powoduje pogorszenie jego płynności mierzonej w czasie analizy kinematycznej. Liczne badania pokazały, iż dzieci z ADHD przejawiają zaburzenia w zakresie funkcjonowania uwagi. Farmakoterapia metylofenidatem skutkuje poprawą różnych komponentów tej funkcji. Zwiększoną w ten sposób wydajność uwagi dzieci z ADHD mogą wykorzystywać do koncentracji na zadaniu (pisanie), które jest niezależne od świadomej kontroli i może być przez nią zaburzone.
Summary
The present article is a review of studies concerning graphomotor functions (handwriting) in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the stimulant-induced (methylphenidate) alterations of both qualitative and quantitative aspects of handwriting. This review indicates an interaction between attentional functions and handwriting in ADHD children treated with methylphenidate. The comparison of writing movements of children on and off methylphenidate revealed that medication resulted in improved handwriting. However, kinematic analysis showed a deterioration in handwriting fluency on methylphenidate. A number of studies have demonstrated that children with ADHD display deficits regarding attentional functions. Treatment with methylphenidate has been shown to induce improvements of various attentional functions. Children with ADHD may use their increased attentional capacities to focus on skills (e.g. handwriting) that are independent of conscious control or may even be disturbed by attention.
Słowa klucze: ADHD, sprawność grafomotoryczna, metylofenidat
Key words: ADHD, graphomotor functions, methylphenidate |