|
..:: REGULAMIN OGŁASZANIA PRAC ::..
Regulamin ogłaszania prac w czasopiśmie internetowym "Psychiatria i Psychoterapia"
Czasopismo internetowe "Psychiatria i Psychoterapia" (www.psychiatriapsychoterapia.pl) jest kwartalnikiem Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, czasopismem naukowym publikującym w formie elektronicznej przede wszystkim prace z zakresu psychiatrii i psychoterapii. W kwalifikacji prac do druku uwzględniane są zasady Deklaracji Helsińskiej, w przypadku publikacji prac eksperymentalnych - oceny komisji bioetycznych i stosowanie międzynarodowych reguł prowadzenia eksperymentów na zwierzętach.
- Redakcja przyjmuje do publikacji w FORMIE ELEKTRONICZNEJ: a) prace oryginalne (badawcze, kliniczne, doświadczalne, teoretyczne), b) prace poglądowe, c) prace kazuistyczne, d) doniesienia tymczasowe, spostrzeżenia kliniczne, problemy dyskusyjne, polemiki, petycje, e) listy do redakcji dotyczące prac publikowanych w czasopiśmie, jak i problemów istotnych dla środowiska psychiatrów i psychoterapeutów, f) notatki kronikarskie i informacyjne (w tym sprawozdania ze zjazdów naukowych krajowych i zagranicznych, pobytów naukowych za granicą), wspomnienia pośmiertne, komunikaty itp., g) omówienia książek, h) w wyjątkowych sytuacjach także wybrane doniesienia konferencyjne (postery, slajdy). Ponadto możliwe jest zamieszczanie wersji artykułów w języku angielskim (prac równolegle publikowanych w naszym czasopiśmie w języku polskim).
- Redakcja umożliwia dyskusje autorów i czytelników na łamach czasopisma "Psychiatria i Psychoterapia" (www.psychiatriapsychoterapia.pl).
- Objętość - łącznie z rycinami, tabelami, wykazem piśmiennictwa i streszczeniem - zazwyczaj nie powinna przekraczać dla prac oryginalnych, poglądowych i kazuistycznych 15 stron (a 1800 znaków ze spacjami), doniesień tymczasowych i listów do redakcji 10 stron, omówień książek, notatek kronikarskich i informacyjnych i in. 5 stron.
- Tekst prac oryginalnych winien być podzielony na kolejne rozdziały: wstęp, materiał, metoda, wyniki, omówienie wyników (dyskusja), wnioski.
- W pracach oryginalnych, poglądowych, kazuistycznych oraz doniesieniach tymczasowych, poniżej tytułu w języku polskim należy wpisać tytuł w języku angielskim, następnie nazwisko autora, nazwę instytucji i nazwisko jej kierownika. Dotyczy to publikacji, opartych na materiale, metodologii i środkach tych instytucji. Na ostatniej stronie pracy należy zamieścić adres dla korespondencji.
- Do wszystkich prac należy dołączyć streszczenie w języku polskim i angielskim o objętości min. 150, maks. 250 słów. Do prac oryginalnych, kazuistycznych oraz doniesień tymczasowych powinno to być streszczenie ustrukturowane. Należy w nim wyróżnić w odrębnych akapitach: 1. cel badań, 2. metodę, 3. wyniki, 4. wnioski. Poniżej należy wpisać słowa klucze (nie więcej niż sześć) spośród wymienionych w Medical Subject Headings (MeSH).
- Prace należy nadsyłać w w FORMIE ELEKTRONICZNEJ w edytorze Word dla Windows lub innym edytorze w formacie równorzędnym (np. .rtf w Open Office). Prosimy unikać zbędnych formatów, czcionek, grafik i innych ozdobników. W liczbach miejsca dziesiętne należy oddzielać przecinkami (nie kropkami). Wielkość i krój liter tytułów i śródtytułów ustala redakcja zgodnie z jednolitym stylem graficznym czasopisma. Tabele i rysunki należy włączyć do artykułu w formie zakotwiczonej - wskazując w tekście miejsca, gdzie mają być umieszczone. Tabele należy wykonać w programie Word dla Windows (lub innym edytorze w formacie równorzędnym np. .rtf w Open Office) a wykresy (rysunki) w programie Excel, CorelDraw lub Word dla Windows lub innym edytorze w formacie równorzędnym (np. Open Office). Ilustracje należy zapisać osobno zaznaczając miejsce ich umieszczenia. ILOŚĆ i ZŁOŻONOŚĆ TABEL, WYKRESÓW I RYSUNKÓW POWINNA BYĆ OGRANICZONA DO NIEZBĘDNEGO MINIMUM.
- W celu uzyskania zwięzłości redakcja uprzejmie prosi o uwzględnianie wyłącznie niezbędnego piśmiennictwa, ściśle związanego z tematem pracy. W spisie piśmiennictwa należy podawać tylko te pozycje, które są cytowane w tekście, przy czym w tekście należy podać numer pozycji piśmiennictwa w nawiasie kwadratowym. Każda pozycja piśmiennictwa powinna być pisana od nowego wiersza i poprzedzona numerem, powinna zawierać (standard Vancouver): Zapis dla artykułu z czasopisma: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł artykułu, tytuł czasopisma (zgodny z Index Medicus), rocznik, tom, strony. Wzór: Kowalski N, Nowak A. Schizofrenia - badania własne. Psychiatr. Pol. 1919; 33: 210-223. Zapis dla pozycji książkowej: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł, miejsce publikacji, wydawca, rok wydania. Wzór: Kowalski ZG. Psychiatria. Sosnowiec: Press; 1923. Zapis dla rozdziału z książki: nazwiska autorów, inicjały imion, tytuł, W: nazwiska i inicjały imion redaktorów tomu, tytuł, miejsce wydania, wydawca, rok, strony. Wzór: Szymański BM. Stany depresyjne. W: Kowalski AM, Głogowski P. red. Podręcznik psychiatrii, wyd. 2. Krosno: Psyche; 1972. s. 203-248.
- Do prac doświadczalnych zawierających wyniki badań na ludziach (kryjących element ryzyka) należy dołączyć pisemną akceptację projektu badań właściwej terenowej komisji etyki - dokument zeskanowany i przesłany w FORMIE ELEKTRONICZNEJ).
- Redakcja prosi uprzejmie o przestrzeganie poprawności mianownictwa psychiatrycznego oraz stosowania międzynarodowych nazw leków (nie handlowych). Należy stosować skróty wg międzynarodowego układu jednostek miar (SI).
- Do pracy należy dołączyć oświadczenie, że nie została ona skierowana do druku w innym czasopiśmie - ani w formie drukowanej ani w FORMIE ELEKTRONICZNEJ.
- Autorzy po nadesłaniu FORMY ELEKTRONICZNEJ pracy otrzymują zawiadomienie o jej nadejściu, co nie jest równoznaczne z przyjęciem pracy do druku. Prace nie odpowiadające wymaganiom regulaminu będą odsyłane autorom do przeredagowania i nie będą rozpatrywane merytorycznie przed doprowadzeniem ich do poprawności formalnej. W razie nie zakwalifikowania pracy do druku redakcja informuje autora.
- Prace oryginalne, poglądowe i kazuistyczne oraz doniesienia tymczasowe i spostrzeżenia kliniczne (z wyłączeniem zakwalifikowanych przez Redakcję tłumaczeń prac opublikowanych w czasopismach obcojęzycznych) podlegają (zgodnie z aktualnymi wytycznymi Ministerstwa Nauki z roku 2011) procedurze dwustronnie anonimowej recenzji przez dwóch (począwszy od roku 2012) anonimowych Recenzentów, niezależnych i niepowiązanych z Autorami tekstu, których lista roczna będzie publikowana corocznie w ostatnim numerze czasopisma. W razie niemożliwości utrzymania dwustronnej anonimowości recenzowania Recenzenci oświadczają, że nie zachodzi w ich przypadku konflikt interesów, czyli zachodzące między recenzentem a autorem: a)bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt), b)relacje podległości zawodowej, c)bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji. Tymi samymi kryteriami posługuje się, zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą Redakcja w doborze Recenzentów każdej publikacji. Recenzja jest pisemna i kończy się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia. Zasady kwalifikowania lub odrzucenia publikacji - formularz recenzencki, są podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej czasopisma.
- Po otrzymaniu uwag recenzentów, Autor proszony jest o nadesłanie FORMY ELEKTRONICZNEJ tekstu z uwzględnionymi ewentualnymi uwagami recenzentów (format pracy patrz p. 6) w terminie do 3 miesięcy. Niedotrzymanie tego terminu będzie uważane za rezygnację z publikacji tej pracy. Zakwalifikowanie pracy do druku następuje po otrzymaniu całości pracy (tekstu i rysunków, wykresów itp.), spełniającej wszystkie wymogi merytoryczne i formalne.
- Redakcja zastrzega sobie prawo poprawienia usterek technicznych, zmian czcionek i formatów tekstu i tabel oraz zmian stylistycznych i mianownictwa oraz dokonywania potrzebnych skrótów bez porozumienia z Autorem.
- Jeżeli autor otrzyma korektę do poprawy, należy poprawić tylko rzeczywiste błędy. Korekta (FORMA ELEKTRONICZNA) po poprawieniu przez autora winna być odesłana w określonym przez redakcję terminie. W przypadku niedotrzymania tego terminu, redakcja nie gwarantuje uwzględnienia poprawek dokonanych przez autora ani publikacji tekstu.
- Redakcja czasopisma Psychiatria i Psychoterapia (zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki z roku 2011) wymaga od Autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych Autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający manuskrypt. W przypadku braku takiej szczegółowej informacji przyjmuje się, że Autorzy deklarują, że dokonali równego wkładu w każdy element badania i publikacji.
- Redakcja wyjaśnia, że "ghostwriting" (ukryte autorstwo osób innych niż wymienione jako Autorzy), oraz "guest authorship" (przypisanie autorstwa osobom nie mającym wkładu w powstanie pracy) są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki powyższych zjawisk zostaną (zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki z roku 2011) zgłoszone odpowiednim podmiotom (instytucjom naukowym, stowarzyszeniom wydawców).
- Redakcja wymaga ujawnienia (zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki z roku 2011) wszystkich źródeł finansowania badań ("financial disclosure") oraz ewentualnych konfliktów interesów dotyczących badaczy ("conflict of interests"), oraz innych instytucji a szczególnie firm farmaceutycznych sponsorujących badania. W niezbędnych przypadkach wymagane jest przedstawienie zgody odpowiedniej Komisji Etycznej i/lub zgody Kierownictwa instytucji afiliującej Autora/Autorów za co odpowiada Autor zgłaszający pracę.
- Jedyną i pierwotną wersją czasopisma Psychiatria i Psychoterapia jest wersja elektroniczna (online pod adresem www.psychiatriapsychoterapia.pl).
Zachęcamy Państwa do publikacji prac w naszym czasopiśmie
|