Aktualności i opinie

Wyszukiwarka








..:: Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię - analiza zajęć z perspektywy pacjentów 693-704 ::..
Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię - analiza zajęć z perspektywy pacjentów 693-704
 

Małgorzata Chądzyńska, Joanna Meder , Katarzyna Charzyńska

Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię - analiza zajęć z perspektywy pacjentów             693-704

The participation of patients with schizophrenia in psychoeducation - the analysis from the patients' perspective             693-704

Streszczenie

1. Cel badań: Celem przedstawianego badania było poznanie opinii osób chorych na schizofrenię na temat motywacji i korzyści wynikających z uczestnictwa w psychoedukacji oraz oczekiwań co do sposobów prowadzenia zajęć.

2. Metoda: Badanie było przeprowadzone jako jednorazowo wypełniana ankieta dotycząca danych demograficznych pacjenta oraz opinii na temat własnego udziału w zajęciach, sposobów prowadzenia zajęć i poruszanej tematyki. Wypełniło ją 169 pacjentów z rozpoznaniem z kręgu schizofrenii uczestniczących w zajęciach psychoedukacyjnych na oddziałach szpitalnych.

3. Wyniki: 84% osób badanych określiło własne nastawienie do zajęć jako pozytywne. Głównym powodem uczestnictwa w psychoedukacji jest chęć zdobycia wiedzy o przebiegu, leczeniu i zapobieganiu nawrotom. Są to jednocześnie najbardziej istotne tematy w cyklu zajęć. Jako najistotniejsze cechy terapeutów podano umiejętność słuchania i rozmawiania, cierpliwość, duży zasób wiedzy. Najchętniej pacjenci korzystają z materiałów wideo, modeli, zdjęć i internetu.

4. Wnioski: Pacjenci są stosunkowo dobrze nastawieni do zajęć psychoedukacyjnych. Czynnikiem motywującym do udziału w zajęciach jest chęć zdobycia wiedzy na temat choroby i umiejętności wspomagających radzenie sobie z nią, po to by w pełni uczestniczyć w życiu. Psychoedukacja ma ponadto przynieść ulgę i pomóc zaakceptować fakt chorowania. Dlatego ważna jest rola terapeuty, który ma stworzyć klimat zaufania i zrozumienia. Ważne jest wykorzystywanie różnych pomocy w celu angażowania wielu modalności zmysłowych i wzbudzania zainteresowania.

Summary

Aim. The aim of this study was to find out what the patients opinion about psychoeducation in schizophrenia is.

Method. We examined 169 patients suffering from schizophrenia. They answered a questionnaire about demographic data, their opinion about participation in sessions, the motivation to psychoeducation and the themes of sessions.

Results. 84% of the patients declared that they like psychoeducation. The main reason for participation in psychoeducation was the willingness to get more information about the illness and prevent relapses. The most important therapist attributes are: high communication abilities and appropriate knowledge.

Conclusions. The patients want to get more information about the illness and obtain more knowledge how to cope with symptoms in order to improve the quality of their life. It is important for the therapists to create an emotional atmosphere which helps to understand each other. During the psychoeducation sessions the therapist should use more various means to get the patients involved in participation.

Słowa klucze: schizofrenia, psychoedukacja

Key words: schizophrenia, psychoeducation
 

Lista artykułów w numerze :
Numer: 6
Tytuł: PSYCHIATRIA POLSKA 6/2009
Wydany: 2010-01-04
Lista wszystkich numerów: zobacz »