Aktualności i opinie

Wyszukiwarka








..:: Nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów (PBL) - możliwości zastosowania w psychiatrii (artykuł dyskusyjny) 163 ::..
Nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów (PBL) - możliwości zastosowania w psychiatrii (artykuł dyskusyjny) 163
 

Tomasz Adamowski, Dorota Frydecka, Andrzej Kiejna

Nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów (PBL) - możliwości zastosowania w psychiatrii (artykuł dyskusyjny)             163

Problem based learning (PBL) - possible adaptation in psychiatry (debate)             163

Streszczenie

Dydaktyka w zakresie przedmiotu psychiatrii dotyczy przede wszystkim kształcenia studentów medycyny i psychologii o specjalności klinicznej, ale również obejmuje szkolenia dla specjalizujących się w psychiatrii i innych dziedzinach medycyny. W związku z coraz większymi wymaganiami stawianymi zawodom medycznym, istotne jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia  oraz wykorzystanie do tego celu najlepszych wzorców. Jedną z metod współczesnej dydaktyki jest nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów (ang. PBL, Problem Based Learning). Na powstanie tej metody miały wpływ prace Barrowsa i Dreyfusa oraz rozwój andragogiki. W literaturze opisywane są pozytywne doświadczenia związane z zastosowaniem metody PBL w dydaktyce psychiatrycznej, szczególnie w zakresie nauczania psychosomatyki. Nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów stopniowo wchodzi w skład nowoczesnych programów nauczania w Europie Zachodniej. Zatem podczas codziennej pracy dydaktycznej warto mieć na uwadze obowiązujące w niej zasady i świadomie stosować je, tym bardziej, że wyniki nauczania przy zastosowaniu tej metody na świecie są bardzo obiecujące.

Summary

Teaching psychiatry concerns mainly education of students studying medicine and clinical psychology, but it also concerns professional training the people specializing in psychiatry and in other fields of medicine. Since the requirements that medical professionals are obliged to meet are ever higher, it is essential to provide highest possible quality of teaching and to do so to use the best possible teaching models. One of the modern educational models is Problem Based Learning (PBL). Barrows' and Dreyfus' research as well as development of andragogy had major impact on the introduction of this model of teaching. There are favourable experiences of using PBL in teaching psychiatry reported, especially in the field of psychosomatics. Problem Based Learning gradually becomes a part of modern curricula in Western Europe. For this reason it is worth keeping in mind PBL's principles and knowingly apply them into practice, all the more the reported educational effects of using this method are very promising.

 

Lista artykułów w numerze :
Numer: 2
Tytuł: PSYCHIATRIA POLSKA 2/2007
Wydany: 2007-04-05
Lista wszystkich numerów: zobacz »