Aktualności i opinie

Wyszukiwarka








..:: Porównanie opinii pacjentów o jakości opieki na oddziałach psychiatrycznych i neurologicznych 255-265 ::..
Porównanie opinii pacjentów o jakości opieki na oddziałach psychiatrycznych i neurologicznych 255-265
 
Marta Anczewska, Joanna Raduj, Anna Indulska, Maciej Pałyska, Katarzyna Prot
Porównanie opinii pacjentów o jakości opieki na oddziałach psychiatrycznych i neurologicznych   255-265
Patients' opinions on services provided in psychiatric and neurological wards - a comparison   255-265
Streszczenie
Cel: Porównanie opinii pacjentów o funkcjonowaniu opieki w oddziałach psychiatrycznych i neurologicznych w roku 2005 i 2007.
Metoda: W 2005 roku 272 respondentów z oddziałów psychiatrycznych i 245 z neurologicznych, a w 2007 roku odpowiednio 370 i 233 wypełniło anonimowo Kwestionariusz Opinii Pacjenta na temat Pobytu w Oddziale Całodobowym.
Wyniki: W obu grupach za najbardziej pozytywny element hospitalizacji uznano uprzejmość, grzeczność, cierpliwość i życzliwość personelu. Dla pacjentów psychiatrii najbardziej uciążliwa jest specyfika oddziału zamkniętego, dla chorych neurologicznie - warunki bytowe. Porównanie opinii pacjentów psychiatrii z roku 2005 i 2007 wykazuje stabilność ocen pozytywnych w większości badanych obszarów; w oddziałach neurologicznych obserwuje się istotny wzrost ocen pozytywnych w drugim badaniu. Opinie obu grup o dostępie do informacji i uzyskanym wsparciu wskazują na niedosyt w tych obszarach; w oddziałach neurologicznych mniej satysfakcjonujące są kontakty z personelem. Procent osób potwierdzających uzyskanie wsparcia psychicznego jest wyższy w oddziałach psychiatrycznych niż neurologicznych w obu badanych okresach.
Wnioski: Przyjazny stosunek personelu jest bardzo ważnym elementem hospitalizacji. Obie grupy respondentów wskazały obszary wymagające poprawy: dostęp do informacji, forma kontaktu z personelem, wsparcie psychiczne. Wyniki ujawniają kontrast pomiędzy systemem wsparcia na oddziałach psychiatrycznych a jego brakiem na oddziałach neurologicznych. Oddziały neurologiczne mogą korzystać z doświadczeń oddziałów psychiatrycznych w zakresie znaczącej roli personelu średniego jako źródła wsparcia dla pacjentów oraz budowania więzi pomiędzy pacjentami a personelem w ramach społeczności terapeutycznej. Zmiany w opiece zdrowotnej pomiędzy 2005 a 2007 rokiem nie wpłynęły na jakość usług w badanych oddziałach. Poprawa warunków w obu rodzajach oddziałów wymaga zmian strukturalnych.
Summary
Aim. To compare patients' opinions about services in psychiatric and neurological wards in the years 2005 and 2007.
Method. In 2005, 272 responders from psychiatric wards and 245 neurological ones and in 2007, 370 and 233 responders respectively answered the In-Patient's Opinion Questionnaire anonymously.
Results. Both groups regarded staff politeness, kindness, patience and friendliness as the most positive element of hospitalisation. Responders from psychiatry most often complain about in-patient specifics; from neurology about the stay conditions. Comparison of patients' opinions from psychiatry in 2005 and 2007 year indicates stability of positive opinions in majority of areas; the second study shows the essential growth of positive opinions in neurological wards. In both groups, satisfaction regarding information accessibility, form of contact with staff (less satisfying in neurological wards) and emotional support is still too low. Persons' percentage confirming emotional support from staff is higher in psychiatric wards than neurological ones in both studies.
Conclusions. Staff friendliness plays a very important role during the hospitalisation. Both groups indicate dimensions requiring improvement: access to information, form of contact with staff, emotional support. The resultsindicate a contrast between the system of support on psychiatric wards and lack of this on the neurological ones. The neurological wards can use psychiatric ward positive experience regarding patients' emotional support received from nurses and the building staff - patients relationship based on ideas of the therapeutic community. The changes in medical care between 2005 and 2007 had no effect on the quality of services in both kinds of wards. Progress of quality in psychiatric and neurological wards requires structural changes in medical care.
Słowa klucze: satysfakcja pacjenta, jakość opieki
Key words: patient satisfaction, quality of care
 

Lista artykułów w numerze :
Numer: 2
Tytuł: PSYCHIATRIA POLSKA 2/2010
Wydany: 2010-04-02
Lista wszystkich numerów: zobacz »