Aktualności i opinie

Wyszukiwarka








..:: Zastosowanie metody Delphi w dydaktyce w zakresie nauk medycznych 779-785 ::..
Zastosowanie metody Delphi w dydaktyce w zakresie nauk medycznych 779-785
 

Tomasz Adamowski, Patryk Piotrowski, Magdalena Ciałkowska, Andrzej Kiejna

Zastosowanie metody Delphi w dydaktyce w zakresie nauk medycznych 779-785

Delphi application in medical science teaching 779-785

Streszczenie

Lekarz psychiatra w trakcie swojej praktyki realizuje także cele dydaktyczne. W związku z ciągłym doskonaleniem metod nauczania w psychiatrii poszukuje się sprawdzonych rozwiązań. Autorzy przedstawili technikę Delphi w świetle jej praktycznych zastosowań przy konstrukcji programów dydaktycznych przed- i podyplomowych w różnych dziedzinach nauk medycznych. Technika Delphi to metoda badawcza polegająca na systematycznej i anonimowej ocenie udoskonalanych opinii ekspertów w celu uzyskania zgodności, co do założonych kierunków badawczych. Konwencjonalne zastosowanie tej metody polega na wypełnieniu serii kwestionariuszy przez ekspertów przynajmniej 3 lub 4 razy. Odpowiedzi są analizowane w sposób jakościowy i ilościowy a następnie informacje przesyłane w kolejnych rundach do ekspertów są redefiniowane i zawężane w celu uzyskania zgodności. Przedstawiono innowacyjne metody analizy w zakresie tej techniki. Wykorzystano w konstrukcji programów dydaktycznych informacje zwrotne od pacjentów i lekarzy praktyków, a także media elektroniczne. Pozytywne doświadczenia wynikające z zastosowań praktycznych techniki Delphi, możliwość jej modyfikacji w zależności od potrzeb dają możliwość wykorzystania tego rozwiązania do konstrukcji współczesnych programów dydaktycznych w psychiatrii.

Summary

Teaching constitutes part of a psychiatrist's work. The essential determinants of best practice in psychiatric education as well as proven teaching methods are still lacking. The authors have presented the application of the Delphi technique to under- and postgraduate teaching programmes in diverse fields of medical knowledge. The Delphi method is based on systematic and anonymous refinement of expert opinion on defined scientific issues. The conventional approach of the method relies on questionnaires filled in by chosen experts in at least 3 or 4 rounds. Answers are assessed quantitatively and qualitatively during subsequent rounds in order to refine and specify opinions and - when expected - to achieve consensus. Innovative methods of the Delphi analysis have been presented. Patients' and physicians'

opinions as well as electronic methods have been applied in curricula development. Both the positive experience of practical Delphi method application and methodological flexibility might be useful in construction of modern teaching programmes in psychiatry.

 

Lista artykułów w numerze :
Numer: 5
Tytuł: PSYCHIATRIA POLSKA 5/2008
Wydany: 2008-11-15
Lista wszystkich numerów: zobacz »