Aktualności i opinie

Wyszukiwarka








..:: Pacjent, klient, czy... - określenia preferowane w psychiatrycznej opiece zdrowotnej 35-44 ::..
Pacjent, klient, czy... - określenia preferowane w psychiatrycznej opiece zdrowotnej 35-44
 
Marta Anczewska, Piotr Świtaj, Justyna Waszkiewicz, Anna Indulska, Katarzyna Prot, Joanna Raduj, Maciej Pałyska
Pacjent, klient, czy... - określenia preferowane w psychiatrycznej opiece zdrowotnej  35-44
Patient, client or... - the terms preferred in mental health services  35-44
Streszczenie
Cel pracy: Analiza opinii pacjentów i personelu na temat preferowanych określeń dotyczących osób leczących się psychiatrycznie.
Metoda: W 2008 roku, 489 pacjentów i 318 osób z personelu warszawskiej placówki psychiatrycznej opieki zdrowotnej wypełniło anonimowo ankietę na temat preferowanych określeń dotyczących osób leczących się psychiatrycznie.
Wyniki: Określenie "pacjent" było wybierane najczęściej, zarówno przez osoby leczące się (77,5%), jak i personel (87,7%). Na drugim miejscu, wyraźnie rzadziej, wskazywany był przez obie grupy respondentów termin "osoba z zaburzeniami psychicznymi" (odpowiednio 18,2% i 22,3%) oraz wybrane przez pacjentów określenie "osoba korzystająca z psychiatrycznej opieki zdrowotnej" (18,2%). Najrzadziej preferowano określenia: "użytkownik" (2,0% spośród osób leczących się, 1,6% personelu), "beneficjent" (odpowiednio 3,3% i 2,5%), "klient" (5,5% i 5%). Analiza opinii osób leczących się w formach pośrednich placówki wykazała, że również tam termin "pacjent" (85,0% respondentów) był najczęściej wybierany. Niezależnie od wykonywanego przez personel zawodu, jak również długości stażu pracy w psychiatrycznej opiece zdrowotnej respondenci najczęściej wybierali określenie "pacjent".
Wnioski: Zarówno osoby leczące się, jak i personel zdecydowanie preferują określenie "pacjent". Preferencje osób leczących się nie zależą od formy opieki medycznej. Preferencje personelu nie zależą od wykonywanego zawodu i stażu pracy. Istnieje potrzeba dalszego dialogu, w sprawie określeń, które mogą pełnić rolę umacniającą lub piętnującą.
Summary
Aim. To analyse the patients' and staff opinions on preferred terms in regards recipients of mental health services.
Method. In 2008, 489 patients and 318 providers from one of Warsaw mental health services answered the survey on preferred terms in regards recipients of mental health services anonymously.
Results. The term "patient" was the most preferred, as well as by the recipients (77.5%), as the providers (87.7%) of the services. The second choice in both groups, however much less preferred was the term "person with mental disorders" (respectively 18.2% and 22.3%) and indicated by the patients "person using mental health services" (18.2%). The less preferred were the terms: "user" (2.0% by the patients, 1.6% the providers), "beneficiary" (respectively 3.3%, 2.5%), "client" (5.5%, 5%). The patients from day hospitals and community based facilities also favoured the term "patient" (85.0% responders). In spite of staff occupation and number of years spent working in mental health services, the term "patient" was the most preferred one.
Conclusions. The term "patient" was the most preferred one in the group of patients and service providers. The form of services provided did not differentiate the patients' opinion in regards to the preferred terms. Occupation and number of years spent working in mental health services did not differentiate the providers' opinion in regards to the preferred terms. Further dialogue on the preferred terms is needed, since they might empower or stigmatise.
 

Lista artykułów w numerze :
Numer: 1
Tytuł: PSYCHIATRIA POLSKA 1/2011
Wydany: 2011-01-29
Lista wszystkich numerów: zobacz »