Magdalena Kolasińska, Jolanta Rabe-Jabłońska Zaburzenia komunikacji i mowy oraz ich związek z zaburzeniami rozwoju psychicznego i zaburzeniami psychicznymi u dzieci 8-letnich z gminy miejskiej Łódź 357 Communication and speech disorders, and their relationship with psychic development and mental disorders in 8 year old children from Łódź area 357 Streszczenie: Celem badania było ustalenie częstości występowania zaburzeń komunikacji -ZK i zaburzeń
mowy -ZM w populacji dzieci 8 - letnich z gminy miejskiej Łódź oraz częstości występowania
i rodzaju współistniejących zaburzeń somatycznych i psychicznych a także stwierdzenie, czy
istnieją zależności pomiędzy poziomem rozwoju umiejętności językowych a częstością
występowania i rodzajem zaburzeń psychicznych u badanych. Badanie miało przebieg
dwustopniowy :w I etapie wykonano badanie przesiewowe przy użyciu kwestionariusza Rozwój
Komunikacji Dziecka z Otoczeniem, rozesłanego do rodziców 7881 dzieci urodzonych w1991 r.
w gminie Łódź. Wyłoniono grupę 58 dzieci z ZK, które w II etapie oceniano przy pomocy:
badania psychiatrycznego, Przesiewowego Testu Logopedycznego Tarkowskiego, Kwestionariusza
Rozwoju Dziecka Rabe - Jabłońskiej i Gmitrowicz, badania aktualnego stanu somatycznego
oraz analizy istniejącej dokumentacji. U 0,81% dzieci ośmioletnich z gminy miejskiej Łódź
stwierdzono ZK; u wszystkich ZM: u 2/3 były to zaburzenia ekspresji lub mieszane
-rozumienia i ekspresji mowy, u pozostałych - zaburzenia fonologiczne. Oszacowano
częstość występowania w badanej populacji: specyficznych zaburzeń rozwoju mowy na 2,9 /
1000, nabytej afazji z padaczką -4 / 10 000, autyzmu dziecięcego- 6,4 / 10 000. U
ponad 1/3 badanych dzieci z zaburzoną komunikacją werbalną stwierdzono różne
zaburzenia neurologiczne i wady rozwojowe, zaś u większości współwystępowały zaburzenia
rozwoju psychicznego (frakcja = 0,86) i zaburzenia psychiczne (frakcja = 0,66). Z niskim
poziomem rozwoju mowy istotnie statystycznie częściej występowały: upośledzenie
umysłowe, całościowe zaburzenia rozwoju oraz zaburzenia zachowania spowodowane chorobą,
uszkodzeniem lub dysfunkcją mózgu. U osób z zaburzeniami komunikacji i prawidłowym
poziomem rozwoju mowy istotnie statystycznie częściej stwierdzano zaburzenia
funkcjonowania społecznego i ADHD. Summary Aim: The aim of the study was to analyze the occurrence of communication and speech disorders among 8-year-old children in Łódź. The comorbidity of these disorders with mental and somatic disorders was also analysed. We have also studied the correlation between the level of language development and the level of psychic development, and the existence and character of mental disorders. Method: The study comprised 7881 children from Łódź' born in 1991r. The design of the study was two-stage. Stage I consisted of a screening test, using the Questionnaire of Child-Environment Communication Development, which was sent to the parents of all children. On this basis a group of 58 children with communication disorders was identified, which were further evaluated in the stage II of the study. Stage II consisted of a psychiatric examination, Screening Logopedic Test acc.to Tarkowski, Child Developmental Questionnaire acc. to Rabe-Jabłońska and Gmitrowicz, somatic state evaluation and analysis of the available documentation. Results: In 0.81% of the children communication disorders were found. Speech disorders were present in all cases: in 2/3rds expressive language disorders or mixed receptive-expressive language disorders, in the remaining cases phonological disorders. Estimated frequency of occurrence of specific disorders in the studied population was as follows: specific developmental language disorders 2.9/1000, acquired aphasia with epilepsy 4/10000, autistic disorder 6.4/10000. Over one third of children with a verbal communication disorder suffered also from various neurological and developmental disorders; most of the children showed abnormal mental development (f= 0.86) and mental disorders (f=0.66). Conclusions: Poor language development correlated statistically significantly with mental retardation, pervasive developmental disorder and behaviour disorders, caused by brain damage or brain dysfunction. Children with a communication disorder who demonstrated normal language development suffered from social maladaptation or ADHD statistically significantly more frequently. |