Grzegorz Iniewicz
Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży z perspektywy teorii przywiązania 671-682
Emotional disturbances in children and adolescents from the attachment theory perspective 671-682
Streszczenie
Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży można wyjaśniać odwołując się do różnych koncepcji etiologicznych. Jedną z nich jest teoria przywiązania, stworzona przez Bolby`ego. Zwraca ona uwagę na zależności pomiędzy specyfiką relacji dziecka z bliskimi mu osobami a pojawiającymi się u niego zachowaniami, które w pewnych warunkach mogą być opisywane jako symptomy. Zachowania związane z przywiązaniem nie wyjaśniają oczywiście w całości powstawania zaburzeń, mogą być jednak traktowane jako czynnik ryzyka. Zaletą tej teorii jest również fakt, iż może ona być pomocna w integracji różnych podejść do zaburzeń emocjonalnych, poprzez uwzględnienie w ich powstawaniu zarówno czynników intrapsychicznych, jak i interpersonalnych.
Summary
Emotional disturbances in children and adolescents may be explained basing on different aetiological theories. One of them is the attachment theory created by Bowlby. It stresses the relationships between the characteristic of children's relations with caregivers and their behaviours, which might be described as symptoms in certain circumstances. Attachment behaviours should not be treated as the only explanation of disturbances but rather as a risk factor. Another advantage of the theory is that it might be helpful in the integration of different theories referring to the aetiology of emotional disturbances, taking into consideration both intrapsychic and interpersonal factors.
|