Trudności w różnicowaniu pomiędzy chorobą afektywną dwubiegunową, ADHD oraz zaburzeniami zachowania. Opis dwóch przypadków
Włoczewska Małgorzata Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii i Rahabilitacji Dzieci i Młodzieży w Zagórzu k/Warszawy
Nikiel Tania MCNiR, Uniwersytet im Kardynała St Wysztyńskiego
Grygo Magdalena Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego AM w Warszawie
Przedstwaiono przypadki dwóch dziewcząt kilkakrotnie hospitalizowanych w różnych oddziałach psychiatrii dziecięcej. 15-letnia M.W.- dziewczynka podczas ostatniej hospitalizacji skierowana z rozpoznaniem:Zaburzenia zachowania i emocji. Wcześniej rozpoznawano u dziewczynki :Zaburzenia zachowania i emocji oraz Hiperkinetyczne zaburzenia zachowania. 13-letnia E.S.- dziewczynka podczas ostatniej hospitalizacji skierowana z rozpoznaniem: Podejrzenie zaburzeń psychotycznych. Wcześniej rozpoznawano u dziewczynki Hiperkinetyczne zaburzenia zachowania. Ostatecznie u obu pacjentek rozpoznano Chorobę afektywna dwubiegunową, skutecznie leczoną solami litu. Plakat przedstawia trudności w różnicownaiu manii, zaburzeń zachowania i ADHD. Obecność podobnych objawów w w/w zaburzeniach stanowi trudność w procesie diagnostycznym i wydłuża czas postawienia ostatecznego rozpoznania.
Tajemnice w terapi rodzin
Wolska Małgorzata Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży CM UJ Ambulatorium Terapii Rodzin
Podczas terapii rodzinnej zdarza się, że jeden z członków rodziny przekazuje terapeucie istotne dla procesu terapii i rozumienia problemu informacje, prosząc o zachowanie ich w tajemnicy przed innymi osobami z rodziny. Autorka, na przykładzie konkretnych przypadków, omówi niekorzystny wpływ przekazywanych terapeucie tajemnic na proces terapii oraz pozycję terapeuty rodzinnego (m.in.: zawężenie obszaru pracy terapeutycznej, utrata neutralności, wchodzenie w koalicje, uwikłanie lub odrzucenie rodziny). Przedstawione też będą niektóre sposoby rozwiązania omawianego problemu.
Obraz kliniczny zaburzeń mowy u pacjentów ze schizofrenią młodzieżową ( EOS )
Woźniak Tomasz Zakład Logopedii UMCS Lublin
Kaczyńska-Haładyj MariaMarta Oddział Psychiatrii Dziecięcej Neuropsychiatryczny Szpital Lublin
Kaczkowska Zenona Oddział Psychiatrii Młodzieżowej Neuropsychiatryczny Szpital Lublin
Wystąpienie zawiera analizy lingwistyczne zachowań językowych 30 pacjentów ze schizofrenią o wczesnym początku (EOS), hospitalizowanych na Oddziale Psychiatrii Dziecięcej i Młodzieżowej Szpitala Neuropsychiatrycznego w Lublinie. W części wstępnej zawarta jest charakterystyka kliniczno - laboratoryjna badanej grupy. Za podstawę analiz przyjęto rozumienie mowy jako ciągu zachowań dokonujących się przy udziale języka, w których człowiek poznaje rzeczywistość i przekazuje jej interpretację innym. Zachowania te mogą dokonywać się w sferze wewnętrznej ("mowa wewnętrzna"), jak i w sferze zewnętrznej (dyskurs) [Grabias 1997]. Przyjęto również założenie o bliskich związkach schizofrenii i języka [Crow 1995]. Część zasadnicza wystąpienia to wyniki komunikacyjnej oceny zachowań dialogowych i analiza językowej interpretacji świata u pacjentów (narracji). Badania oparto na własnej metodologii [Woźniak 2000, 2005]. Wystąpienie kończą wnioski stanowiące indeks cech charakterystycznych dla zaburzeń mowy w schizofrenii młodzieżowej. Wnioski mogą stanowić ważny wkład uzupełniający podstawy diagnozy różnicowej schizofrenii wczesnodziecięcej i młodzieżowej.
Interwencja kryzysowa w szkole po wydarzeniach skrajnie urazowych
Załuski Maciej Zakład Psychologii Zdrowia Coll Medicum UJ
Skoczyńska Ewa Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie
Tematem warszatu będzie przedstawienie procedury organizacji pomocy psychologicznej na terenie szkoły po traumatycznej śmierci jednego z uczniów. Celem jest ukazanie swoistych dla wieku dorastania postaw i nastawień, które ujawniają się w trakcie udzielania pomocy, oraz indywidualnych zasobów, które stanowić mogą podłoże procesów zdrowienia po traumie.
Zaburzenia dysocjacyjne wśród pacjentów szpitala psychiatrycznego (IP-CZD)-doświadczenia konsultanta psychiatry
Zielińska-Michałkiewicz Maria Zakład Psychiatrii IP-CZD
Turno Monika Zakład Psychiatri IP-CZD
Plakat przedstawia problemy związane z leczeniem młodziezy z rozpoznaniem zaburzeń dysocjacyjnych. Dotyczy pacjentów hospitalizowanych w klinikach CZD, konsultowanych psychiatrycznie, u których w związku z rozpoznaniem zaburzeń dysocjacyjnych podjęto psychoterapię w warunkach ambulatoryjnych. Praca uwzględnia zagadnienia diagnostyczne, terapeutyczne oraz podkreśla znaczenie współpracy lekarzy pediatrów różnych specjalności z psychiatrą.
Edukacja prozdrowotna w szkole przyszpitalnej
Żarnowska Barbara Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 w Krakowie
Praca w szkole szpitalnej inspiruje do szerszego spojrzenia na profilaktykę różnych chorób i promowania zdrowego stylu życia. Natomiast kontakt z uczniem - pacjentem oddziału psychiatrii młodzieżowej - pozwala zwrócić uwagę na uwarunkowania wielu zaburzeń emocjonalnych i psychicznych młodzieży. Jedną z podstawowych przyczyn tego stanu są niewydolne (w szerokim znaczeniu) rodziny, które nie są w stanie zapewnić właściwego klimatu oraz warunków rozwoju dla swoich dzieci, a tym samym wpływać na rozwój pozytywnych cech osobowości. Realizowana w Zespole Szkół Specjalnych Nr 2 w Krakowie w gimnazjum i liceum ścieżka prozdrowotna opracowana została dla oddziału dziennego psychiatrii, na który to oddział trafiają uczniowie z różnymi zaburzeniami emocjonalnymi, fobią szkolną, stanami depresyjnymi, wykazujący często zachowania niepożądane, w tym także agresywne. Zawiera treści, które mają na celu ułatwić uczniom rozwiązywanie problemów wieku dojrzewania, pomagać w nawiązywaniu poprawnych kontaktów rówieśniczych, kształtować prawidłowe zachowania i więzi rodzinne, przygotować młodych ludzi do życia w społeczeństwie i rodzinie. Ma wyposażyć ich w wiadomości i umiejętności przydatne w samodzielnym życiu, pomocne w kształtowaniu pozytywnych postaw i nawyków, sprzyjających zachowaniu zdrowia własnego i swoich bliskich. Nadrzędnym celem realizacja ścieżki prozdrowotnej jest wspomóc oddziaływania terapeutyczne podejmowane w stosunku do uczniów - pacjentów. Na plakacie przedstawiono tematy zajęć ścieżki prozdrowotnej przeznaczone do realizacji w ciągu całego roku zawarte w następujących hasłach programowych: I. Higiena osobista i otoczenia. Pielęgnacja własnego ciała i urody. II. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc. III. Zasady zdrowego odżywiania się. IV. Aktywność ruchowa i umysłowa. V. Profilaktyka chorób zakaźnych. VI. Choroby cywilizacyjne i społeczne. VII. Życie bez nałogów. VIII. Psychospołeczne aspekty zdrowia. IX. Przygotowanie do życia w rodzinie. Są one ściśle powiązane z tematyką realizowaną na lekcjach biologii, wiedzy o społeczeństwie, godzinie oraz zajęciach wychowawczych. Zawierają wiele treści związanych z edukacją psychologiczną. Do każdego z 35 tematów zostały opracowane szczegółowe cele edukacyjne, zakres treści nauczania związanych z tymi celami, procedury osiągania celów oraz propozycje założonych osiągnięć ucznia. Zobrazowaniem na plakacie sposobu realizacji programu jest konspekt lekcji biologii: Samoocena - mocne i słabe strony.
"Tam i wtedy" - hospitalizacja w oddziale młodzieżowym w relacjach pacjentek z rozpoznaniem jadłowstrętu psychicznego 6 lat po wypisie - badania jakościowe.
Żechowski Cezary Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży IPiN
6 lat po wypisie ze szpitala przebadano grupę 15 byłych pacjentek z rozpoznaniem restrykcyjnej postaci jadłowstrętu psychicznego. Byłe pacjentki wypełniały ankietę dotyczącą przebiegu hospitalizacji, czynników leczących i ewentulanych czynników utrudniającyh leczenie. Badanie uzupełniał wywiad, ocena stanu somatycznego oraz ocena kwestionarriuszami EDI, STAI, YBOCS, skala Hamiltona.
KONIEC SPISU STRESZCZEŃ