Moralność nauczania, nauczanie moralności 21
Morality of teaching, teaching of morality 21
Streszczenie
Autorka przedstawia najczęstsze "wykroczenia" etyczne w psychoterapii oraz szeroko omawia możliwości ich uniknięcia. Jako podstawowy warunek uznaje właściwe, modelowe w zakresie etycznym szkolenie w psychoterapii. Zwraca też uwagę na ważność osoby adepta-pacjenta, do którego to szacunek przedkłada nad proces nauczania, doktrynę czy dobre samopoczucie adepta psychoterapii.
Summary
Graduates of psychotherapeutic training ought to be aware of the inadmissibility of unethical behaviour — and not just for fear of sanctions.
Ethical rules should be communicated directly during psychotherapeutic training. However, it is at least equally important that the teachers and supervisors demonstrated in praxis the essence of ethics in psychotherapy — by respecting the patients, including those who appear indirectly through supervisions during the training process.
All training demands should be seen as secondary to the well-being of the patients, with whom the students are working. In my speech I will discuss the potential and real ethical threats of the training process. |