Aktualności i opinie

Wyszukiwarka








..:: Trudności w uczeniu się nowych pojęć u dzieci z wybranymi zaburzeniami psychicznymi 801-810 ::..
Trudności w uczeniu się nowych pojęć u dzieci z wybranymi zaburzeniami psychicznymi 801-810
 
Piotr Panczyk
Trudności w uczeniu się nowych pojęć u dzieci z wybranymi zaburzeniami psychicznymi  801-810
Difficulties in learning new ideas in children with specific mental disturbances  801-810
Streszczenie
Cel badań: W poniższym artykule przedstawione są wyniki badania nad uczeniem się pojęć przez dzieci ze specyficznymi zaburzeniami psychicznymi. Na wstępie przypominane są psychologiczne koncepcje dotyczące uczenia się pojęć, jak również związane z problematyką badań koncepcje psychopatologiczne.
Metoda. W dalszej części artykułu są przedstawione poglądy Andrzeja Lewickiego, którego koncepcja abstrakcji (tzn. abstrakcji pozytywnej i abstrakcji negatywnej), stanowi rozwinięcie klasycznych poglądów wywodzących się z tzn. szkoły wurzburskiej.
Wyniki. W artykule przedstawione są wyniki eksperymentu klinicznego, dotyczącego uczenia się pojęć, w którym uczestniczyło 43 młodych, hospitalizowanych pacjentów w jednym ze Szpitali Neuropsychiatrycznych dla Dzieci i Młodzieży na terenie Województwa Mazowieckiego z następującymi rozpoznaniami: zaburzenia zachowania, zaburzenia nerwicowe, zaburzenia psychotyczne, zaburzenia organiczne. Rozrzut wiekowy młodych pacjentów był w przedziale od 8 do 16 roku życia. Okazało się, że pod względem ilościowym najlepsze wyniki osiągali młodzi pacjenci z rozpoznaniem zaburzeń nerwicowych, a najgorsze wyniki charakteryzowały pacjentów z zaburzeniami psychotycznymi.
Wnioski. Uzyskane wyniki ukazały, że porównywane cztery grupy charakteryzowały tendencje do popełniania jakościowo różnych błędów w uczeniu się pojęć podczas eksperymentu klinicznego.
Summary
Aim. Results of research on the learning of ideas by children with specific mental disturbances are presented in the article below. In the introduction, there are some psychological concepts related to the learning of ideas, and psychopathological concepts concerning the subject of research.
Method. In the further part of the article, Andrzej Lewicki's views are presented. His concept of abstraction (i.e. positive and negative abstraction) constitutes a development of classical views deriving from the Wurzburg school.
Results. In the article, there are the results of a clinical experiment with regard to the learning of ideas, with the participation of 43 young, hospitalised patients in one of the Neuropsychiatric Hospitals for Children and Youths in the Mazowieckie Province, with the following diagnoses: behavioural disturbances, neurotic disturbances, psychotic disturbances, organic disorders. The young patients were aged from 8 to 16 years. It turned out that as far as quantity was concerned, the best quantitative results were achieved by young patients with diagnosed neurotic disturbances, and the worst results were characteristic for patients with psychotic disturbances.
Conclusions. The results turned out that the four groups compared had tendencies to make qualitatively different errors while learning new ideas during the clinical experiment.
 

Lista artykułów w numerze :
Numer: 6
Tytuł: PSYCHIATRIA POLSKA 6/2010
Wydany: 2010-12-30
Lista wszystkich numerów: zobacz »