..:: Nie tylko fobia. Diagnoza psychodynamiczna pacjentów młodzieżowych unikających szkoły 15-23 ::..
Nie tylko fobia. Diagnoza psychodynamiczna pacjentów młodzieżowych unikających szkoły 15-23 |
|
Paweł Glita Nie tylko fobia. Diagnoza psychodynamiczna pacjentów młodzieżowych unikających szkoły 15-23 Not only phobia. Psychodynamic diagnosis of adolescent patients avoiding school 15-23 Streszczenie Celem artykułu jest przedstawienie w paradygmacie psychodynamicznym rozumienia emocjonalnych uwarunkowań trudności szkolnych młodzieży. Autor analizuje cztery różne mechanizmy powstawania tych objawów, wyodrębniając je ze względu na przeważający w nich rodzaj lęków i mechanizmów obronnych. Równocześnie przedstawia pracę terapeutyczną z pacjentem, która jest ilustracją trudnych dylematów, z jakimi można się spotkać w tej pracy, w szczególności wtedy, gdy jest ona osadzona w strukturach oświatowych. Summary The article is devoted to the issue of avoiding or abandoning school by adolescent patients who attend ambulatory psychotherapy. In part, it is a polemic against the overused diagnosis of "school phobia". Using ego psychology and object - relation theory as the basic frame of reference, the author proposes four diagnostic "paths" allowing to understand and treat these patients. These are: 1) adolescents dominated by neurotic anxiety and defence mechanisms (including phobic mechanisms), 2) patients with depressive mechanisms and fears , 3) antisocial personality development and 4) immature patients (including narcissistic vulnerability and separation anxiety).
|
|
|
Lista artykułów w numerze :
|
Numer: |
1 |
Tytuł: |
PSYCHOTERAPIA 1/2010 |
Wydany: |
2010-04-02 |
Lista wszystkich numerów: |
zobacz » |
|
|
|